maandag 22 oktober 2012

Verdwenen! Help!


Zo mooi is Riethoven in oktober
Eindelijk mocht ik afgelopen zaterdag terug naar Nederland. Mijn broer Teun kwam me in de Verenigde Staten aflossen bij het sterfbed van mijn oom. En nadat ik de souvenirs ("Denver by night" ansichtkaarten) had uitgedeeld aan de achtergebleven familie en hen had verteld hoe slecht het met mijn oom ging, was de tijd daar om het Zilveren Ei (zie link) op te gaan graven.

Het Riethovens zandpad op weg naar het ei
Ger Cremers uit Riethoven had me gemaild op welke plek het Zilveren Ei zou liggen (zie mijn vorige oproep). De plek was weer in Riethoven. Ditmaal aan het einde van een zandpad bij een kapel aan het begin van de Tonterstraat. Ger wees me er ook nog op dat hij lid was van het Riethovens Dorpsjournaal en de opgraving graag zou willen filmen. Wat een eer! Eindelijk zou ik ontdekt gaan worden.

                       
                               De schatkaart
Dezelfde kaart in Google Maps

Het was een stralende zondag. Mijn ontbijt bestond uit gedroogde pruimen in yoghurt, dus alles leek mee te zitten. Maar hoe schril was het contrast toen ik op de plek van de schat kwam. De baksteen lag er nog, maar daar waar het ei onder de grond zou moeten liggen was een gat gegraven. Ik heb geen forensische ervaring, behalve dan dat ik platgereden egels netjes aan de kant van de weg leg, maar het was overduidelijk dat dit pas enkele dagen geleden was gebeurd.

Mijn droom spatte uiteen. Ik was er bijna en nu dit!

Het lege gat
Welke onverlaten hebben mijn ei gestolen? Is het de opgeschoten jeugd van Riethoven geweest? Of misschien wel een arme oude man die dacht een centje bij te verdienen? Hoe dan ook, de zin van deze macabere grap ontgaat me. Wie wil mijn levenswerk zo aantasten? Bestaat er nog zo iets als fatsoen?

Kan iemand me helpen? Dit is een noodoproep. Heeft iemand iets gezien de afgelopen dagen op het zandpad aan het begin van de Tonterstraat? Mensen die met een schop die richting uitliepen? Heeft iemand iets gehoord over mensen die het Zilveren Ei hebben gevonden? Ik zal de tipgever rijkelijk belonen (al ben ik niet zo rijk). Ik verklaar hierbij de dieven vogelvrij. Mail me: HarrievandeBiggelaar@gmail.com.
                                                     

1 opmerking:

  1. Daarnet kreeg ik een mail van Ger Cremers. Hij is afgelopen dinsdag gaan kijken en toen was er nog geen gat. Dus ergens tussen dinsdag en zondag heeft de roof plaatsgevonden. Wie weet meer?

    Groetjes,

    Harrie

    BeantwoordenVerwijderen